Όταν αποκαλύφθηκε το 2020, η σειρά τρακτέρ Massey Ferguson 8S διέφερε από οτιδήποτε άλλο είχε παρουσιάσει η εταιρεία µέχρι τότε. Η σηµαντικότερη καινοτοµία ήταν η εγκατάσταση καµπίνας/κινητήρα Protect-U που δηµιουργεί ένα κενό 24 εκατοστών µεταξύ του κινητήρα και της ολοκαίνουργιας καµπίνας, για την αποµόνωση του χειριστή από τη ζέστη και το θόρυβο. Την ίδια ώρα τα επίπεδα θορύβου εντός της καµπίνας πέφτουν στα 68dB (A) κάτι το εντυπωσιακό.
Στην ανακοίνωση η Massey Ferguson υποστήριζε ότι τα 8S αντιπροσωπεύουν µια νέα εποχή αξιόπιστων τρακτέρ που παρέχουν ακριβώς αυτό που χρειάζεται ο χειριστής. Παρότι οι περισσότεροι χειριστές τα λατρεύουν, ίσως υπάρχουν µερικά πράγµατα που χρίζουν βελτίωσης.
Μεγάλη γκάµα
Αρχικά, η σειρά 8S αποτελούνταν από τέσσερα µοντέλα, από το µικρότερο 8S.205 µε ισχύ 205 ίππων ως και το µεγαλύτερο 8S.265 µε ισχύ 265 ίππων. Το σύστηµα διαχείρισης ισχύος κινητήρα EPM σε συνδυασµό µε τον εξακύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας 7,4 λίτρων AGCO Power Φάσης V, προσέδιδε στο καθένα ακόµα 20hp.
Έκτοτε στη σειρά έχουν προστεθεί τα 8S.285 και 8S.305. Κατά το λανσάρισµα υπήρχαν δύο επιλογές κιβωτίων ταχυτήτων, ήτοι τα Dyna E-Power dual clutch ή Dyna 7 semi-powershift. Το τελευταίο ήταν βασισµένο στο αποδεδειγµένης αξίας Dyna-6, αλλά ανασχεδιασµένο µε µια έξτρα ταχύτητα. Έτσι, ο αριθµός ταχυτήτων ανέβηκε σε 28 προς κάθε κατεύθυνση , µέσω 7 powershift σε τέσσερεις σειρές.
Το κιβώτιο ταχυτήτων της Massey Ferguson Dyna VT δεν υπήρχε ακόµα σαν επιλογή για τη σειρά 8S, που είχαν δύο κιβώτια powershift, µε τα οποία η εταιρεία ισχυριζόταν ότι θα µείωνε τις απώλειες ισχύος κατά 26% και θα βελτίωνε την εξοικονόµηση καυσίµων κατά 10%. Πράγµατι, η εξοικονόµηση καυσίµων ήταν ένα από τα σηµαντικότερα σηµεία της νέας σειράς τρακτέρ.
Σηµαντικό χαρακτηριστικό ήταν και η συνδεσιµότητα τεχνολογιών γεωργίας ακριβείας, και µπορούσες να επιλέξεις µεταξύ διαρρύθµισης Exclusive και Efficient.
Τί έχουµε εδώ;
Για να έχουµε µια ξεκάθαρη εικόνα της απόδοσης του 8S, επισκεφτήκαµε µια µικτή εκµετάλλευση που αυτή τη στιγµή χρησιµοποιεί δύο 8S.265 σε διαρρύθµιση Exclusive. Παρότι το πιο καινούργιο είναι διετίας σε έκδοση µε κιβώτιο Dyna VT και λίγο περισσότερες από 2.000 ώρες εργασίας, το µοντέλο τετραετίας Dyna-7 µε περισσότερες από 4.400 ώρες εργασίας έφτασε πρώτο και για αυτό εστιάζουµε σε αυτό.
Η οµάδα της δοκιµής µας είναι εφάµιλλη µε την MF, έχοντας δοκιµάσει παλαιότερα µοντέλα 7716 µε ισχύ 160 ίππων και 7726 260 ίππων, πριν πάρουν την απόφαση να κερδίσουν το υπερσύγχρονο 8S. Στις εργασίες που πραγµατοποιήθηκαν περιλαµβάνονται χορτοκοπτική, τσάπισµα και άπλωµα χόρτων, καθώς και χορτοδεσία πάνω από 15.000 σφαιρικών µπαλών ετησίως σε συνδυασµό µε τυλιχτικό. Για τετράγωνες µπάλες το αντίστοιχο νούµερο ανέρχεται σε 5.000 µπάλες ετησίως.
Η εταιρεία προσφέρει ακόµα ένα περιστρεφόµενο άροτρο 6 σειρών και µια σβάρνα 6 µέτρων για άροση του εδάφους και δηµιουργία σπορείων.
Ο µπροστινός σύνδεσµος και τα pto ενδείκνυνται για συνδυασµό µπροστινού/πίσω χορτοκοπτικού, ενώ ο σύνδεσµος διευκολύνει την πρόσθεση ή αφαίρεση µπροστινών βαριδίων, την ώρα που τα πίσω ελαστικά προσθέτουν ως και µισό τόνο σε βάρος. Όλα αυτά µπορούν να αφαιρεθούν µε ευκολία, µειώνοντας σηµαντικά το βάρος των ελκυστήρων όταν αυτό απαιτείται.
Υπερπλήρες µηχάνηµα
Το πρώτο 8S.265 έφτασε ως µηχάνηµα επίδειξης µε µόλις µερικές εκατοντάδες ώρες εργασίας, και άφησε κατευθείαν το αποτύπωµα του στην οµάδα της δοκιµής. Παρότι υπήρχαν τρακτέρ από άλλες επωνυµίες που προσέφεραν µια πιο ογκώδη και άνετη καµπίνα, το 8S προσέφερε µε το παραπάνω όλα όσα έψαχνε η οµάδα της δοκιµής. Ωστόσο, παρότι ο οικοδεσπότης µας δεν ήταν ακόµα έτοιµος να αλλάξει το πρώτο από τα 7726 του, µια δελεαστική πρόταση µε πακέτο εγγύησης και σέρβις ήταν αρκετή για να γείρει τη ζυγαριά προς το 8S.265.
Παρότι τα ελαστικά διαστάσεων 650 R38 φαντάζουν µικρά, το όργωµα εντός των σειρών σε βαριές επιφάνειες σήµαινε ότι τα διαστάσεων 710 R42 δεν αποτελούσαν εφικτή επιλογή για οδήγηση εντός στενών σειρών.
Οι πρώτες εντυπώσεις του τρακτέρ ήταν -και παραµένουν- εξαιρετικές. Ο χώρος της καµπίνας, η άνεση και τα χαµηλά επίπεδα θορύβου ήταν µεταξύ των κορυφαίων χαρακτηριστικών των 8S. Τέσσερα χρόνια αργότερα, η άποψη αυτή δεν έχει αλλάξει χάρει στην ευρύχωρη καµπίνα και τα χαµηλά επίπεδα θορύβου.
Παρότι οι επιλογές µετάδοσης ήταν περιορισµένες στα πρώτα βήµατα του τρακτέρ, η οµάδα της δοκιµής µας δεν πτοήθηκε από την απουσία ενός Dyna-VT. Εξάλλου, οι προηγούµενες δοκιµές έχουν δείξει ότι ίσως το αξιόπιστο powershift να είναι πιο φιλικό προς τον χειριστή από ένα κιβώτιο διαρκώς µεταβαλλόµενης µετάδοσης.
Στην πράξη
Περίπου στις 900 ώρες εργασίας η µετάδοση Dyna-7 απέτυχε, και η εκτεταµένη περίοδος ανάλυσης στην αντιπροσωπεία είχε ως αποτέλεσµα το τρακτέρ να µην είναι λειτουργικό για µερικούς µήνες. Ένα δανεικό τρακτέρ διατήρησε την επιχείρηση πλήρως λειτουργική, και µε την ασφάλεια της εγγύησης, οι επιπτώσεις ήταν µηδαµινές. Έκτοτε η Massey Ferguson έχει αναπτύξει ένα τροποποιηµένο τµήµα για την αντιµετώπιση του προβλήµατος.
Οι χειριστές επεσήµαναν ότι η το κιβώτιο ταχυτήτων Dyna-7 επιτρέπει την οµαλή αλλαγή ταχυτήτων, και ήταν εύκολο στη χρήση, περνώντας γρήγορα από µια σειρά ταχυτήτων σε άλλη, καθώς και µε προεπιλογή ταχυτήτων εκκίνησης.
Τα τρακτέρ λειτουργούν συνήθως για σχεδόν 6.000 ώρες πριν αντικατασταθούν, και έχουν τις περισσότερες φορές µια εγγύηση που µπορεί να µεταφερθεί στον νέο ιδιοκτήτη. Αυτό συµβαίνει συνήθως εντός ενός κύκλου 3-4 ετών, και µε τα κόστη ιδιοκτησίας και λειτουργίας να ρυθµίζονται µέσα από µια υπηρεσίες σέρβις και εκτεταµένη εγγύηση, κάτι που αποδείχθηκε εξαιρετικός τρόπος να αποφευχθούν δυσάρεστες εκπλήξεις.
Ωστόσο, η απόφαση της Massey Ferguson να χρησιµοποιήσει και δεύτερο κιβώτιο Dyna-7 είχε ως αποτέλεσµα το 8S µας να χρειαστεί να µείνει για λίγο ακόµα καιρό στην αντιπροσωπεία.
Αυτό δεν ήταν πρόβληµα για την οµάδα της δοκιµής. Με την εγγύηση να είναι σε ισχύ για τουλάχιστον 1.500 επιπλέον ώρες, το τρακτέρ έχει µπροστά του τουλάχιστον ένα χρόνο ακόµα µε την επιχείρηση προτού αντικατασταθεί από ένα άλλο 8S. Ωστόσο, αυτή τη φορά θα επιλεχθεί το κιβώτιο Dyna-VT. Όχι ότι η οµάδα έχει οποιοσδήποτε ενδοιασµούς για το Dyna-7 αν λάβει κανείς υπόψη την υποστήριξη που είχε. Η απόφαση έγινε µε γνώµονα τις βελτιώσεις στην απόδοση του αδιαβάθµητου κιβωτίου ταχυτήτων τελευταίας γενιάς, κάτι που η οµάδα µας ανακάλυψε όταν έψαχνε αντικαταστάτη για το δεύτερο 7726 Dyna-6.
Παρότι όλα τα µέλη της οµάδας παραδέχονται ότι δεν θα είχαν πρόβληµα να συνεχίσουν να εργάζονται µε ένα 8S.265 µε Dyna-7, το γεγονός ότι είχαν εξοικειωθεί µε την αδιαβάθµητη µετάδοση, τους έκανε να αποφασίσουν πως το να ξοδέψουν λίγα χρήµατα παραπάνω θα είχε ως αποτέλεσµα την εξοικονόµηση καυσίµων και πλεονεκτήµατα αποδοτικότητας για την επιχείρηση.
Έδωσε ακόµα την ευκαιρία στην παλαιότερη γενιά που προτιµά τα powershift να καταλάβει και να εκτιµήσει την άνεση ενός CVT µε πεντάλ, σε σχέση µε τη διαρκή χρήση του χειριστηρίου.
Σε συνδυασµό µε εργασίες χορτοδεσίας και τυλίγµατος, φάνηκε ότι το Dyna-VT είναι πιο αποτελεσµατικό σε µεγάλες ανηφόρες. Αντί να χρειάζεται να κατεβούµε µε το Dyna-7 και να χάσουµε ταχύτητα περίπου 3 χλµ/ώρα, η αδιαβάθµιτη ρύθµιση του Dyna-VT µπορούσε να βοηθήσει το 8S να διατηρήσει την ταχύτητα των δίσκων pto και να απωλέσει την ελάχιστη δυνατή ταχύτητα σε µεγάλες ανηφόρες. Αξίζει να αναφερθεί ωστόσο ότι το Dyna-7 έχει λειτουργία brake-to-stop, η οποία ενεργοποιείται µέσω διακόπτη, και θεωρείται µεγάλο πλεονέκτηµα για εργασίες χορτοδεσίας που απαιτούν πολλές διακοπές και επανεκκινήσεις.
Μεγάλο αλλά ευέλικτο
Για ένα τόσο µεγάλο τρακτέρ, η ευελιξία του είναι ένα µεγάλο προσόν, και µπορεί να ανταγωνιστεί στα ίσα ακόµα και µικρότερα µηχανήµατα. Η άνετη οδήγηση είναι ένα ακόµα πλεονέκτηµα για όσους πραγµατοποιούν µακρόχρονες εργασίες από την καµπίνα, µε µοναδικό ψεγάδι την κακή τοποθέτηση της µίζα, η οποία λυγίζει εύκολα. Η βραχυπρόθεσµη λύση είναι µια µίζα που είναι σχεδιασµένη να διπλώνει, ενώ µακροπρόθεσµα είναι ίσως καλύτερα να επανατοποθετηθεί.
Στους χειριστές µας άρεσε η σφαιρική ορατότητα εντός της καµπίνας τεσσάρων κολόνων. Ακόµα, όλοι οι χειριστές εξυµνούν την γενναιόδωρη περιστροφή της θέσης, κάτι που απλουστεύει το να παρακολουθήσεις τα µηχανήµατα που έπονται του γεωργικού ελκυστήρα.
Στα πολύ θετικά στοιχεία του µηχανήµατος είναι και το τερµατικό αφής Datatronic 5 διαµέτρου 9 ιντσών, καθώς και η συνδεσιµότητα ISObus µε αρκετά από τα παρελκόµενα του. Η απλότητα µε την οποία οι βαλβίδες µπορούν να εναλλαχθούν, σε συνδυασµό µε τους τσιµπηµένους ρυθµούς παροχής και τον χρονισµό των κοτσαδόρων χαρακτηρίστηκε απολαυστικός.
Για να αποφευχθούν τυχόν κωλύµατα του τερµατικού προτείνεται η εγκατάσταση και δεύτερης οθόνης, κάτι που κάναµε και στα δύο µοντέλα 8S της οµάδας και που µείωσε την ανάγκη να ψάχνουµε για πάρα πολύ ώρα τα µενού πλοήγησης και λειτουργιών του τρακτέρ, αλλά και διασφάλισε ότι δεν θα παγώσει η οθόνη.
Ο έλεγχος του χειριστηρίου είναι απλός και δεν απαιτεί πολύ προσπάθεια, και παρά την σκόνη που µπορεί να συσσωρευτεί εντός της καµπίνας όταν οι χειριστές κάθονται και σηκώνονται τακτικά από το κάθισµα, όλα τα πλήκτρα παραµένουν σε άριστη κατάσταση και πλήρως λειτουργικά, µε µικρά σηµάδια φθοράς. Το ίδιο ισχύει και για την κατάσταση του θερµαινόµενου καθίσµατος που είναι ανάρπαστο µε τους χειριστές.
Σύνοψη
Η µεγάλη και αθόρυβη καµπίνα του 8S ήταν αρκετή για να πείσει την οµάδα της δοκιµής µας να µείνει πιστή στη Massey Ferguson. Η οµάδα µας πιστεύει ότι το 8S αυτή τη στιγµή είναι αναντικατάστατο, µε τα µοντέλα 265 ίππων να παρέχουν ότι χρειάζονται. Παρά τις µεγάλες τους διαστάσεις, τα τρακτέρ της σειράς 8S διαθέτουν ευελιξία που θα ζήλευαν ακόµα και µικρότερα τρακτέρ.
Τα µηχανήµατα της Massey Ferguson διαθέτει στην ελληνική αγορά ο Οµίλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη (τηλ. 210/3483300)