Στροφή στον ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τομέα του εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) πραγματοποιούν οι αμερικανικοί πετρελαϊκοί κολοσσοί ExxonMobil και Chevron, επιχειρώντας να καλύψουν το χαμένο έδαφος έναντι των ευρωπαϊκών αντιπάλων τους BP, Shell, TotalEnergies και Eni, που εδώ και χρόνια έχουν εδραιωθεί ως κυρίαρχοι παίκτες στην αγορά.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times, οι δύο αμερικανικές εταιρείες, οι οποίες παραδοσιακά θεωρούσαν το LNG trading ως ιδιαίτερα ριψοκίνδυνο πεδίο, αλλάζουν στρατηγική και επενδύουν δυναμικά στο συγκεκριμένο κομμάτι. «Μέσα στην Exxon σήμερα λένε πως μόνο τρία πράγματα έχουν σημασία: Γουιάνα, ΗΠΑ και trading», ανέφερε χαρακτηριστικά trader στο βρετανικό μέσο.
Η αλλαγή αυτή έρχεται σε μια περίοδο όπου η ζήτηση για LNG καταγράφει εκρηκτική άνοδο. Στην ετήσια έκθεσή της για το LNG το 2025, η Shell προέβλεψε αύξηση 60% της παγκόσμιας ζήτησης έως το 2040, κυρίως λόγω της ισχυρής οικονομικής ανάπτυξης στην Ασία. «Οι αναβαθμισμένες προβλέψεις δείχνουν ότι ο κόσμος θα χρειαστεί περισσότερο φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή, θέρμανση, ψύξη, βιομηχανία και μεταφορές, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι ανάπτυξης και απανθρακοποίησης», δήλωσε ο επικεφαλής του LNG trading της Shell, Τομ Σάμερς.
Η Shell είναι ήδη ο μεγαλύτερος LNG trader παγκοσμίως, ενώ TotalEnergies, BP και Eni έχουν ενισχύσει σημαντικά την παρουσία τους: η TotalEnergies σχεδιάζει αύξηση κατά 50% των όγκων LNG που διαχειρίζεται έως το 2030, η BP ξεκίνησε φέτος νέο project σε Σενεγάλη και Μαυριτανία με στόχο τη δημιουργία hub LNG, ενώ η Shell προγραμματίζει νέα παραγωγική δυναμικότητα 12 εκατ. τόνων μέχρι το 2030.
Την ίδια στιγμή, η Ευρώπη εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από εισαγωγές LNG, μετά την απόφαση της ΕΕ να περιορίσει δραστικά την εξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια. Η τάση αυτή ενισχύει το μερίδιο των ΗΠΑ στις ευρωπαϊκές εισαγωγές, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν προσαρμογές στη νομοθεσία για τις εκπομπές μεθανίου και την αλυσίδα εφοδιασμού.
Παράλληλα, η Ασία αναδεικνύεται σε κορυφαίο μοχλό ζήτησης, με χώρες όπως η Ινδονησία –έκτος μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG παγκοσμίως– να καθυστερούν φορτία εξαγωγών προκειμένου να καλύψουν τις εσωτερικές ανάγκες.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, Exxon και Chevron αναδιοργάνωσαν τις εμπορικές τους δραστηριότητες, ορίζοντας νέα ηγετικά στελέχη με έδρα την Ασία. Παράλληλα, έχουν ήδη υπογράψει συμβόλαια 7 εκατ. τόνων LNG ετησίως έκαστη. Αν και οι όγκοι αυτοί θεωρούνται περιορισμένοι σε σχέση με τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές, τοποθετούνται ως πρώτο βήμα σε μια στρατηγική ευρύτερης διείσδυσης.
«Αν μείνεις μόνο σε ένα τμήμα της αγοράς, έχεις δύο-τρία καλά χρόνια και μετά μία καταστροφική χρονιά», σημειώνει ο Μπέντζαμιν Λακάτος, επικεφαλής της ελβετικής MET Group. «Αν θέλεις να είσαι επιτυχημένος στο LNG, πρέπει να είσαι παντού».
Οι διεθνείς οργανισμοί επιβεβαιώνουν την προοπτική ισχυρής ανάπτυξης: η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας προβλέπει επιτάχυνση της ζήτησης LNG από το 2026, ενώ η Διεθνής Ένωση Φυσικού Αερίου εκτιμά αύξηση 1,7% φέτος – ταχύτερη σε σχέση με το 2024.
Έτσι, οι Exxon και Chevron, ήδη μεταξύ των μεγαλύτερων παραγωγών φυσικού αερίου στον κόσμο, φαίνεται πως εισέρχονται δυναμικά σε έναν χώρο που υπόσχεται μεγάλες ευκαιρίες, αλλά και έντονο ανταγωνισμό, διεκδικώντας μερίδιο σε μια αγορά που αναμένεται να αποτελέσει κεντρικό άξονα της παγκόσμιας ενεργειακής ισορροπίας τις επόμενες δεκαετίες.