Μαύρες λίστες με ασυνεπείς φορολογούμενους που δεν υποβάλουν εμπρόθεσμα φορολογικές δηλώσεις και δεν πληρώνουν έγκαιρα τους φόρους καταρτίζει η η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Με το επικαιροποιημένο Εγχειρίδιο δράσης, η φορολογική Αρχή δίνει σαφείς οδηγίες στις υπηρεσίες της για την κατηγοριοποίηση και τον εντοπισμό όσων φοροδιαφεύγουν, υποβάλλουν ανακριβείς δηλώσεις ή καθυστερούν την πληρωμή των φόρων τους.
Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΑΑΔΕ, οι ελεγκτικές υπηρεσίες θα επικεντρώσουν τις αναζητήσεις τους σε φορολογούμενους που εμφανίζουν ασυνέπεια σε κρίσιμους τομείς, όπως ο ΦΠΑ, οι δηλώσεις ακινήτων (Ε9), οι αναδρομικές αποδοχές και η φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων.
Τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται για την κατάρτιση των καταλόγων, δεν προέρχονται μόνο από το Taxisnet, αλλά και από τρίτες πηγές, ακόμη και από καταγγελίες ή δημοσιεύματα στον Τύπο. Η διαδικασία περιλαμβάνει τα ακόλουθα βασικά βήματα:
- Εντοπισμός Υπόχρεων: Ταυτοποίηση όσων ήταν υπόχρεοι, αλλά δεν υπέβαλαν φορολογική δήλωση.
- Ιεράρχηση Κινδύνου: Οι φορολογούμενοι «μοριοδοτούνται» με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, ιεραρχώντας έτσι τον κίνδυνο μη συμμόρφωσης.
- Ταξινόμηση: Οι περιπτώσεις ταξινομούνται κατά φθίνουσα σειρά μορίων, ώστε οι διαθέσιμοι πόροι της Εφορίας να χρησιμοποιηθούν με τον βέλτιστο τρόπο.
- Ανάπτυξη Συστημάτων: Δημιουργία συστημάτων μοριοδότησης που αποσκοπούν τόσο στην εμπρόθεσμη υποβολή και ειλικρίνεια των δηλώσεων, όσο και στην άμεση είσπραξη των «φρέσκων» ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Η διαδικασία, αναζήτησης των «μη συμμορφούμενων» στο μέλλον αναμένεται να αυτοματοποιηθεί με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ), η οποία θα λαμβάνει υπόψη και θα αξιολογεί πλήθος δεδομένων.
Οι δράσεις που δρομολογούνται
Το Εγχειρίδιο της ΑΑΔΕ περιγράφει αναλυτικά τις δράσεις που πρέπει να εφαρμόσουν οι φορολογικές υπηρεσίες, οι οποίες κινούνται σε δύο άξονες: την επικοινωνία που ισοδυναμεί με προειδοποίηση και τον κατασταλτικό έλεγχο. Αναλυτικότερα οι δράσεις που καλούνται να αναπτύξουν είναι, μεταξύ άλλων, οι ακόλουθες:
- Ανάπτυξη συστημάτων μοριοδότησης για την επιλογή της κατάλληλης δράσης συμμόρφωσης.
- Αποστολή αιτημάτων σε υπηρεσίες της ΑΑΔΕ και τρίτους φορείς για τη λήψη επιπλέον στοιχείων για τους υπό διερεύνηση φορολογούμενους.
- Άντληση πληροφοριών για το σύνολο των υπόχρεων φορολογουμένων με βάση τα κριτήρια που τέθηκαν, των υποθέσεων που υπήρξε επικοινωνιακή δράση και των αποτελεσμάτων των δράσεων της διεύθυνσης.
- Την αποστολή αιτήματος στις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για την εξαγωγή αρχείου των εν λόγω υπόχρεων, τα οποίο θα διασταυρωθεί με άλλα στοιχεία.
- Τη λήψη αρχείων από τα αρμόδια Τμήματα, με φορολογούμενους που έχουν αξιολογηθεί μέσω κατάλληλων εργαλείων ανάλυσης κινδύνου και αφορούν μη συμμορφούμενους στους τομείς του Φ.Π.Α., των δηλώσεων Ε9, τις αναδρομικές αποδοχές, τη φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων.
- Δημιουργία αρχείου υπόχρεων που θα ενημερωθούν μέσω email για τη μη εκπλήρωση της φορολογικής τους υποχρέωσης.
- Μοριοδότηση υποθέσεων για τηλεφωνική επικοινωνία, μετά από αξιολόγηση του φορολογικού προφίλ και της φοροδοτικής ικανότητας του υπόχρεου.
- Τηλεφωνική επικοινωνία με τους υπόχρεους πριν τη λήψη οποιωνδήποτε μέτρων.
- Δημιουργία τελικού αρχείου «μη συμμορφούμενων» φορολογουμένων, παρά τις συστάσεις/προειδοποιήσεις και την αποστολή του στην αρμόδια Διεύθυνση για περεταίρω δράσεις.
- Αποστολή προειδοποιητικών μηνυμάτων στους μη συνεργάσιμους οφειλέτες, με τα οποία θα ενημερώνονται για περαιτέρω ελέγχους και τη λήψη αναγκαστικών μέτρων.
Ουσιαστικά, η ΑΑΔΕ θεσπίζει μια πολυεπίπεδη διαδικασία ελέγχου και παρακολούθησης, χρησιμοποιώντας πλέον πιο στοχευμένα εργαλεία για να διασφαλίσει τη φορολογική συμμόρφωση και να μειώσει τη φοροδιαφυγή.
Η μετάβαση στην πλήρη αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης αναμένεται να καταστήσει αυτές τις διαδικασίες ακόμη πιο γρήγορες και αποτελεσματικές στο άμεσο μέλλον.