Η έναρξη της κύριας δίκης για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, ορίστηκε από τον Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας να ξεκινήσει στις 23 Μαρτίου του 2026.
Η ακροαματική διαδικασία θα διεξαχθεί στο συνεδριακό χώρο Γαιόπολις του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας που θα τροποποιηθεί ώστε να καλύπτει τις ανάγκες για την ομαλή διεξαγωγή της. Η δίκη αναμένεται να είναι μακρά και σύνθετη, καθώς περιλαμβάνει εκτενή δικογραφία, πολλαπλές τεχνικές εκθέσεις και δεκάδες μάρτυρες που θα κληθούν να καταθέσουν.
Η εισαγγελική πρόταση του Προϊσταμένου της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Λ. Τσόγκα, ζητούσε την παραπομπή 36 μη πολιτικών προσώπων στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων. Στην πρόταση του Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας, περιλαμβάνονται οι κατηγορίες της επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, με ενδεχόμενο δόλο και με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, που είχαν ως αποτέλεσμα τον θάνατο μεγάλου αριθμού ανθρώπων, της βαριάς σωματικής βλάβης μεγάλου αριθμού ανθρώπων και τη σημαντικής βλάβης σε εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας.
Επίσης, της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, της βαριάς σωματικής βλάβης από αμέλεια από υπόχρεο κατά συρροή, της απλής σωματικής βλάβης από αμέλεια από υπόχρεο κατά συρροή, όπως και της παράβασης καθήκοντος τελεσθείσας και από κοινού.
Η Πρόεδρος Εφετών Λάρισας αποφάσισε την παραπομπή της υπόθεσης σε δίκη, χωρίς περεταίρω ανακριτικές διαδικασίες, όπως ζητούσαν συγγενείς των θυμάτων, προκειμένου να απαντηθούν ερωτήματα που είχαν θέσει, δια υποβλητικών αναφορών, οι τεχνικοί τους σύμβουλοι.
Ειδικότερα, η δικογραφία αποδίδει ευθύνες σε ΟΣΕ, ΡΑΣ, και ΕΡΓΟΣΕ, καθώς και στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών:
Όσον αφορά τον ΟΣΕ, ο εισαγγελικός λειτουργός αναφέρει πως παρέλειψε και δεν μερίμνησε, παρόλο που είχε εκ του νόμου τη σχετική υποχρέωση, να αιτηθεί-εισηγηθεί στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία γνωμοδοτεί σχετικά, τη θέσπιση – επιβολή Νέου Εθνικού Κανόνα, λόγω του κατεπείγοντος, ως αναγκαίου – προσωρινού προληπτικού μέτρου άμεσης εφαρμογής. Παράλληλα, δεν επιβλήθηκε ποτέ η μείωση της ταχύτητας των τρένων, η οποία θα συνέτεινε αποφασιστικά στην αποφυγή σύγκρουσης αμαξοστοιχιών ή σε κάθε περίπτωση, στη μείωση των συνεπειών αυτής, καθώς και δεν αποκαταστάθηκε ποτέ, η τηλεδιοίκηση της Λάρισας, η οποία είχε τεθεί εκτός λειτουργίας, λόγω πυρκαγιάς από το 2019.
Σχετικά με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ο Εισαγγελέας Εφετών Λάρισας, επισημαίνει πως παρόλο που γνώριζε πως λειτουργούσε ελλιπώς το σύστημα GSM-R, το οποίο ήταν ήδη εγκατεστημένο από το 2018, δεν μερίμνησε, ως είχε ιδιαίτερη νομική υποχρέωση, και παρέλειψε την έγκαιρη πιστοποίησή του, αν και θα αποτελούσε σύστημα συνεχούς και αξιόπιστης ραδιοεπικοινωνίας μεταξύ σταθμαρχών, μηχανοδηγών, ρυθμιστών κυκλοφορίας κλπ. Αντιθέτως, χρησιμοποιούνταν το παρωχημένο ραδιοτηλέφωνο (R/T).
Επίσης, δεν εισηγήθηκε ποτέ στον Υπουργό Υποδομών τη θέσπιση – επιβολή Νέου Εθνικού Κανόνα, αλλά ούτε μερίμνησε, και παρέλειψε να επιβάλλει κανονιστικά στον ΟΣΕ, με οδηγίες, συστάσεις, επιθεώρηση, εποπτεία και επιβολή, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, τα προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα, και εν τέλει περιορισμό, αναστολή ή και ανάκληση της έγκρισης ασφαλείας, αν και γνώριζε τις ελλείψεις στη λειτουργία των κρίσιμων συστημάτων ασφάλειας της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, λαμβανομένης υπόψη και της ουσιώδους θέσης στο δίκτυο του Σ.Σ. Λάρισας, ως κομβικού σταθμού επί της κύριας διπλής ηλεκτροδοτούμενης σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης.
Αναφορικά με την ΕΡΓΟΣΕ, στην πρόταση του Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας, μεταξύ άλλων, επισημαίνεται πως η συμπεριφορά των κατηγορουμένων τελεί σε άμεσο αιτιώδη σύνδεσμο με το αποτέλεσμα που επήλθε (σύγκρουση των τρένων), καθώς, εάν μεριμνούσαν και δεν παρέλειπαν την ανάταξη των ουσιωδών συστημάτων ασφαλείας και ελέγχου της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, μεριμνώντας για την εμπρόθεσμη εκτέλεση της σύμβασης 717, καθώς και τη λειτουργία του συστήματος ETCS επιπέδου 1, ενδεχομένως θα αποφευγόταν το σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο εισαγγελικός λειτουργός τονίζει πως μπορεί, έπειτα από γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και του ΟΣΕ, να εγκρίνει και να εφαρμόζει χωρίς καθυστέρηση Νέο Εθνικό Κανόνα. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ, παρόλο που θα απέτρεπε, ενδεχομένως, το πολύνεκρο δυστύχημα, καθώς θα τηρούνταν οι ορισμένοι θεσπισμένοι κανόνες ασφαλείας.