Image default
Οικονομία

Ισραήλ – Ιράν: Πώς οι πύραυλοι χτυπούν και την τσέπη μας


Ο κόσμος κλυδωνίζεται στους ρυθμούς των μπαράζ εκτόξευσης πυραύλων. Οι οικονομίες περιμένουν το μοιραίο και «προσεύχονται» να μην υπάρξει κλιμάκωση. Ολα ακροβατούν σε τεντωμένο σκοινί.

Στη σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν παίζεται το σενάριο του ολέθρου μέσω του ξεσπάσματος τρίτου παγκόσμιου πολέμου με την πιθανολογούμενη εμπλοκή των υπερδυνάμεων. Σε αυτό τον κυκεώνα οι αδύναμοι είναι οι πρώτοι που θα πληγούν και στην κορυφή των αδύναμων ευρωπαϊκών χωρών βρίσκεται η Ελλάδα.
Ηδη με όσα έχουν συμβεί από το βράδυ της Παρασκευής 13 Ιουνίου θα υπάρξουν απώλειες για την ελληνική οικονομία.

Μάλιστα, όπως προκύπτει από κυβερνητικές πηγές, αυτές ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι η καταστροφική επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη να δώσει σημασία αποκλειστικά στη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού φέρνει την ελληνική οικονομία μπροστά σε σοβαρούς κλυδωνισμούς. Ηδη φαίνεται ότι δύσκολα θα αγγίξει τον στόχο για έστω και φορομπηχτική ανάπτυξη στη ζώνη του 2,3% το 2025.

Ανθρακες τα ψίχουλα της ΔΕΘ

Οι κυβερνητικοί ξέρουν τον τρόπο να απορροφήσουν αυτές τις δεδομένες απώλειες. Θα μεταφέρουν τις δικές τους ευθύνες στην κοινωνία. Για την ακρίβεια, στο ευάλωτο τμήμα της, το οποίο σκόπευαν να βομβαρδίσουν με ψίχουλα στη ΔΕΘ.

Σε μια καθημαγμένη κοινωνία από την κρίση του κόστους ζωής που έφερε ο πληθωρισμός της απληστίας που εγκαθίδρυσε ήδη από το 2021 ο Κυρ. Μητσοτάκης, καλλιεργώντας το έδαφος από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε την εξουσία το 2019 (απολιγνιτοποίηση), ετοιμάζεται να στείλει το μήνυμα ότι για «όλα φταίνε οι μουλάδες του Ιράν που δέχτηκε επίθεση και απάντησαν». Ετσι, θα προσπαθήσει να περάσει την άρση των μέτρων που θα διευκόλυναν την κοινωνία και θα τα δημοσιοποιούσε κατά την ομιλία του τον Σεπτέμβριο στη ΔΕΘ.

Νέα άνοδος του πληθωρισμού

Αφήνοντας στην άκρη τις σκοτεινές μεθοδεύσεις Μητσοτάκη και το πώς θα διαχειριστεί πολιτικά την επερχόμενη λιτότητα, ας δούμε τι σημαίνει για την ελληνική πραγματική οικονομία η διαμορφούμενη κατάσταση. Καταρχάς ας διευκρινίσουμε ότι θα μπούμε σε νέο κύκλο περαιτέρω ανόδου του πληθωρισμού. Ειδικά αν κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, όπως απειλούν οι Ιρανοί, τότε θα μιλάμε για εκτροχιασμό. Πώς αλλιώς μπορεί να αποδοθεί η αύξηση τις τιμής του βαρελιού πετρελαίου, που μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 300 ευρώ (αν εμμείνουν σε αυτή την απόφαση).

Παρότι πρόκειται για όχι πολύ πιθανό ενδεχόμενο, είναι υπαρκτό. Ωστόσο, αν παραμείνουν σε αυτό το επίπεδο σύγκρουσης, οι κλάδοι που θα υποστούν τεράστιους κλυδωνισμούς και θα εισέλθουν σε καθεστώς κρίσης είναι ο τουρισμός, η ναυτιλία, το εμπόριο και η ενέργεια. Ολα αυτά θα επιφέρουν κατάπτωση στην ψυχολογία. Και όταν η ψυχολογία είναι μαύρη, σταματάς να ξοδεύεις. Οταν σταματάς να ξοδεύεις, η ελληνική πραγματική οικονομία, δεδομένου ότι στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην ιδιωτική κατανάλωση, βυθίζεται.

Βαρύ το πλήγμα στον τουρισμό

Βρισκόμαστε λίγο προτού η χώρα εισέλθει στους δύο μήνες της τεράστιας τουριστικής κίνησης. Οι Κυκλάδες έχουν ήδη ταρακουνηθεί μαζί με το ηφαίστειο της Σαντορίνης. Μπορεί να μην είμαστε στο επίκεντρο της σύγκρουσης, αλλά ειδικά ο τουρισμός της κρουαζιέρας θα πληγεί ανεπανόρθωτα. Πρώτον, λόγω του ότι πολλές κρουαζιέρες που έπιαναν και ισραηλινά, τουρκικά και αιγυπτιακά λιμάνια μαζί με τα ελληνικά αναμένεται να ακυρωθούν.

Δεύτερον, διότι ο ελληνικός τουρισμός δεχόταν πολλούς Ισραηλινούς τουρίστες.
Ομως υπάρχει και η παράπλευρη απώλεια της Αμερικής και της Ασίας. Οι τουρίστες από εκεί θα δουν το ταξιδιωτικό κόστος να εξακοντίζεται (αύξηση ασφαλίστρων, καυσίμων κ.λπ.), ενώ από την άλλη η Ελλάδα θα θεωρηθεί –είναι σίγουρο τούτο– ως παρακείμενη χώρα στην εστία σύγκρουσης.

Αναταραχή στο εμπόριο

Η πανδημία έφερε σοβαρή αναταραχή στις εφοδιαστικές αλυσίδες, αφού τα προσφερόμενα προϊόντα ήταν λιγότερα των αιτουμένων. Πλέον όλα παίζονται. Αν οι Χούθι στην Υεμένη και το Ιράν υψώσουν πυραύλους εκδίκησης κατά των εμπορικών πλοίων που πλέουν στον Ινδικό Ωκεανό, το μεταφορικό κόστος θα εξακοντιστεί, όπως και τα ασφάλιστρα των ναύλων.

Το μεγάλο ζήτημα βέβαια θα είναι οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των εμπορευμάτων και κυρίως των πρώτων υλών (συμπεριλαμβανημένου του πετρελαίου) από την Ασία στην Ευρώπη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και του Σουέζ. Αμεσα θα καταγραφούν προβλήματα στη μεταποίηση, κάτι που σημαίνει λιγότερα εμπορεύματα στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο. Το μόνο καθησυχαστικό είναι ότι έτσι πλήττεται άμεσα και βάναυσα η Κίνα, η οποία αποτελεί τον στρατηγικό σύμμαχο του Ιράν και το εφοδιάζει εν μέσω βομβαρδισμών με οπλικά συστήματα.

Ενεργειακή ανασφάλεια

Καθίσταται προφανές ότι όλη αυτή η αβεβαιότητα θα «ξεσπάσει» και στις τιμές της ενέργειας. Ακόμη κι αν δεν κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, οι τιμές στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα πάρουν την ανιούσα όσο παρατείνεται η σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν. Ηδη από τις 13 Ιουνίου, όταν και ξεκίνησαν οι εκατέρωθεν βομβαρδισμοί, έχουμε αύξηση στη τιμή του πετρελαίου μπρεντ κατά περίπου 10%. Ακόμη δεν έχει περάσει αυτή η αύξηση στην τιμή των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα, αλλά είναι σίγουρο ότι θα την υποστούμε. Αυτό σημαίνει πρόσθετες πληθωριστικές πιέσεις σε μεταφορές, παραγωγή, θέρμανση και τελικά στο ράφι.

Με την κυβέρνηση να πιστεύει στο δόγμα «ή προσαρμόζεσαι ή πεθαίνεις», βρισκόμαστε μπροστά στον θάνατο του εμποράκου, που τόσο έχει πλήξει ο Κυρ. Μητσοτάκης, και των ευάλωτων τμημάτων της ελληνικής κοινωνίας.

Διαβάστε επίσης

ΟΠΕΚΕΠΕ: Δικαιολογίες από την κυβέρνηση ενώ η δικογραφία έφτασε στη Βουλή

ΟΠΕΚΕΠΕ: Καταφύγιο στις «διαχρονικές ευθύνες» αναζητά η κυβέρνηση – «Η πολιτεία να κινηθεί κατά του προστίμου»

«Πυρά» ΕνΔΕ κατά Φλωρίδη: Το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας δημιουργεί ανεξέλεγκτη κατάσταση

Ο επικήδειος του Δημήτρη Παπαχρήστου στον Λάμπρο Παπαδημητράκη, αγωνιστή και εκφωνητή του «Εδώ Πολυτεχνείο»





ΠΗΓΗ

Related posts

Το μεγάλο εμπόδιο στην αύξηση μισθών: Χαμηλή παραγωγικότητα

admin

ΗΠΑ: Περισσότερες οι ανοικτές θέσεις εργασίας τον Απρίλιο

admin

«Ελ. Βενιζέλος»: Αυξημένη 8,5% η κίνηση στο πεντάμηνο

admin

Αφήστε ένα σχόλιο