Η John Deere είχε καταφέρει για αρκετό καιρό να κρατήσει κρυφό ότι σχεδίαζε να παρουσιάσει µια νέα γενιά αυτοκινούµενων ενσιρωτικών µηχανών. Οι σειρές F8 και F9 ετοιµάζονται να πραγµατοποιήσουν δυναµικό ντεµπούτο στην αγορά από την επόµενη σεζόν, όµως ήδη από αυτή τη χρονιά µερικά µοντέλα pre-series βρίσκονται σε λειτουργία, όπως το F8 600 που εξετάζουµε εδώ
Όπως και µε τα παλαιότερα µοντέλα παρατηρείται ένας ευδιάκριτος διαµοιρασµός χαρακτηριστικών, το F8 έχει τύµπανο πλάτους 660 χιλιοστών, ενώ το τύµπανο των F9 έχει µεγαλύτερο σώµα 830 χιλιοστών..
Τα F8 τροφοδοτούνται από έναν εξακύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας 13,6 λίτρων της John Deere. Για την ακρίβεια έχουν τον ίδιο κινητήρα που χρησιµοποιούν οι θεριζοαλωνιστικές X9 και το τρακτέρ 9RX. Στη µεγαλύτερη ενσιρωτική στενού σώµατος, F8 600, ο κινητήρας turbo engine φτάνει σε ισχύ ως και 645hp, ήτοι 20 άλογα παραπάνω από τον προκάτοχο του, το 8600.
Αυξηµένη ισχύ αναµένεται να δουν και οι υπόλοιπες ενσιρωτικές της John Deere. Το µεγαλύτερο µοντέλο, F9 1000 που διαθέτει 24λιτρο κινητήρα Liebherr, ξεπερνά για πρώτη φορά το φράγµα των 1.000 hp, κερδίζοντας 50hp σε σχέση µε το παρελθόν.
Νέα καµπίνα
Το µάτι των χειριστών αναµένεται να τραβήξει η πολύ µεγαλύτερη καµπίνα µε δυνατά φώτα οροφής. Η οµάδα µηχανικών της Zweibrücken διείσδυσε στη µεγάλη γκάµα µηχανικών τµηµάτων, και πήρε την καµπίνα από την θεριζοαλωνιστική X9, η οποία αποδείχθηκε ότι ταιριάζει γάντι στην ενσιρωτική. Από το κάθισµα, η αίσθηση του χώρου είναι εντυπωσιακή. Όχι µόνο είναι πλατιά, αλλά έχει και καλή αίσθηση του βάθους. Όπως και στη θεριζοαλωνιστική, το κάθισµα έχει και λειτουργίες µασάζ και εξαερισµού, ενεργή ανάρτηση και δυνατότητα περιστροφής 16ο και από τις δύο πλευρές- όλα αυτά συµβάλουν στην άνεση του χειριστή.
Τα καλά νέα δεν περιορίζονται για τον χειριστή του µηχανήµατος, και οι επιβάτες έχουν στη διάθεση τους ένα µεγάλο δερµάτινο κάθισµα, χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια για κλείσιµο της πόρτας. Το ηλεκτρικό κλείδωµα της πόρτας σηµαίνει απλά την αφήνεις και αυτή κλείνει από µόνη της.
Όλες οι σηµαντικές πληροφορίες, όπως η απόδοση του κινητήρα, τα επίπεδα καυσίµων και οι ταχύτητες του κινητήρες εµφανίζονται στο τερµατικό 10,1 ιντσών (προαιρετικά 12,8 ιντσών) G5 και στη µικρότερη οθόνη που βρίσκεται στην Α-κολώνα. ∆ιατίθεται ακόµα και σύστηµα Infotainment.
Χειριστήριο CommandPro
Οι έµπειροι χειριστές ενσιρωτικών John Deere θα εκτιµήσουν το νέο χειριστήριο. Το χειριστήριο CommandPro είναι το ιδανικό εργαλείο στα χέρια του χειριστή. Είναι βέβαια λίγο πιο πολύπλοκο από το παρελθόν, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι θα πρέπει να ρυθµίσει ξεχωριστά έντεκα προσαρµόσιµα πλήκτρα.
Το νέο λογισµικό όχι µόνο προσθέτει στις λειτουργίες του χειριστηρίου ικανότητα διαχείρισης στροφών στο κεφαλάρι, αλλά επιτρέπει ακόµα και την ρύθµιση των ταχυτήτων. Είναι µια σηµαντική αναβάθµιση από τα προηγούµενα µοντέλα. Υπάρχει ακόµα η αυτόµατη λειτουργία που επαναφέρει το στόµιο σε θέση παρκαρίσµατος, ενώ οι τροχοί διεύθυνσης στο pick-up αναδιπλώνονται αυτόµατα. Όλα αυτά πραγµατοποιούνται µε το πάτηµα ενός κουµπιού.
Ανάρπαστη µε τους χειριστές αναµένεται να γίνει και η νέα στερεοφωνική κάµερα για το αυτόµατο γέµισµα. Αυτή προσφέρει λειτουργία για ανοίγµατα χωραφιών, η οποία ισχυρίζεται ότι εστιάζει στη ροή των καλλιεργειών µε µεγαλύτερη ακρίβεια, καθώς και µια λειτουργεία για πλαϊνό γέµισµα. Η τελευταία διαθέτει µια επιπρόσθετη λειτουργία, όπου το στόµιο κινείται µπρος πίσω για να γεµίσει το παρελκόµενο.
Ευλύγιστο και ισχυρό
Είχαµε την ευκαιρία να δούµε τις ικανότητες κοπής του νέου F8 600 σε ένα χωράφι στα Βορειοδυτικά της Αγγλίας. Στο µηχάνηµα ενσωµατώσαµε ένα pickup 30R (που δεν έχουµε ξαναχρησιµοποιήσει στο παρελθόν) και έκανε καλή δουλειά στο να τροφοδοτεί το F8. Ο νέος κινητήρας φαίνεται να χτίζει πολύ ωθητική πίεση. Οι ψυκτικές µονάδες έχουν επανασχεδιαστεί ώστε να αντέχουν την επιπλέον ισχύ. Η 40% µεγαλύτερη επιφάνεια για ψυκτικές µονάδες σε συνδυασµό µε µικρότερη ταχύτητα του ανεµιστήρα υπόσχεται µεγαλύτερη αποδοτικότητα.
Το τροποποιηµένο σασί είναι ιδιαίτερα ορατό στο κεφαλάρι: το F8 είναι κατά 20% πιο ευκίνητο από τα απελθόντα 8000. Το F8 600 που είχαµε στη διάθεση µας ήταν ένα πρωτότυπο, και πιστεύουµε ότι το επίπεδο θορύβου εντός της καµπίνας θα βελτιωθεί περαιτέρω όταν αρχίσει η παραγωγή.
Τα F8 διαθέτουν την τεχνολογία «HarvestMotion» της John Deere – σε χαµηλές ταχύτητες κινητήρα, αυτός αυξάνει σηµαντικά τη ροπή για να διασφαλιστεί η σταθερή και οµαλή ροή των καλλιεργειών.
Έχει τροποποιηθεί ακόµα το σύστηµα δοσοµέτρησης πρόσθετου σιλό. Η µονωµένη δεξαµενή 50 λίτρων πλέον βρίσκεται πίσω από ένα κάλυµµα και έχει µόνο ένα ακροφύσιο ανεξαιρέτως της εφαρµογής. Μια επιπλέον δεξαµενή καθαρού νερού 35 λίτρων επιτρέπει στους σωλήνες και τις αντλίες να ξεπλυθούν, και όποια ποσότητα έχει συγκεντρωθεί µπορεί απλά να αποστραγγιστεί. Η δεξαµενή 325 λίτρων στο πίσω µέρος διατίθεται ως επιλογή για υγρά χαµηλής συγκέντρωση ή για µέτρηση του νερού στο κεφαλάρι όταν το χορτάρι είναι κολλώδες.
Νέοι κύλινδροι
Σε γενικές γραµµές η John Deere έχει παραµείνει πιστή στις τεχνολογίες κοπής και ροής καλλιεργειών της. Τέσσερις κύλινδροι προ-συµπίεσης µε πιο µεγάλα ρουλεµάν στην κορυφή και µεγαλύτερη διάµετρο άξονα συµπιέζουν το ενσίρωµα πριν κοπεί από το τύµπανο πολλαπλών µαχαιριών.
Καινούργιο χαρακτηριστικό είναι το σύστηµα γραµµών για το σπαστήρι καλαµποκιού. Αν υπάρχουν εµπλοκές δεν χρειάζεται πλέον να σκαρφαλώστε κάτω από το µηχάνηµα, αντιθέτως έχετε πρόσβαση στον αγωγό από πίσω. Οι σύνδεσµοι και τα ρουλεµάν έχουν ενισχυθεί επίσης.
Σύνοψη
Η John Deere έχει πάρει όλα τα απαραίτητα µέτρα για να διασφαλίσει την απήχηση των F8 και F9 προς την αγορά, κατασκευάζοντας πραγµατικά καινοτόµες µηχανές. Το µπράτσο και τα συστήµατα ελέγχου είναι από τις πλέον αισθητές αλλαγές. Ωστόσο, υπάρχουν ακόµα πρακτικές λεπτοµέρειες που έχουν ενσωµατωθεί όπως ο τροποποιηµένος αγωγός και το σύστηµα ελέγχου πίεσης ελαστικών.
Τα µηχανήµατα της John Deere διαθέτει στην ελληνική αγορά η Agrotech SA Μποζατζίδης-Μητσιολίδης (τηλ. 2310795018)