Η παραπάνω σηµαντική διευκρίνιση της ΑΑ∆Ε που περιλαµβάνεται στο νέο γύρο ερωταπαντήσεων για το ΟΣ∆Ε 2026, βοηθά στην επιτάχυνση της διαδικασίας των αιτήσεων. Μάλιστα ο Οργανισµός Πληρωµών δηµοσίευσε Υπόδειγµα Υπεύθυνης δήλωσης για τις περιπτώσεις αντικειµενικής αδυναµίας ταυτοποίησης ΑΤΑΚ ή/και ΚΑΕΚ, προς χρήση από τον παραγωγό.
Με τη δήλωση αυτή, ο παραγωγός βεβαιώνει ότι τα στοιχεία που έχουν υποβληθεί για λογαριασµό του στην πλατφόρµα myAGRO, αναφορικά µε τα συγκεκριµένα αγροτεµάχια και τους δηλωθέντες λόγους εξαίρεσης, είναι αληθή, ακριβή και πλήρη και δεσµεύονται ότι:
- ∆ιαθέτουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά που τεκµηριώνουν τον λόγο εξαίρεσης.
- Τηρούν τα δικαιολογητικά στο αρχείο τους και τα προσκοµίζουν όποτε ζητηθούν από τις αρµόδιες αρχές.
- Θα δηλώσουν τα ορθά στοιχεία ΑΤΑΚ ή/και ΚΑΕΚ µόλις αρθεί το σχετικό κώλυµα.
Η υπεύθυνη δήλωση µπορεί να συντάσσεται είτε µέσω gov.gr είτε µε θεώρηση του γνήσιου υπογραφής, υποβάλλεται από τον παραγωγό στον φορέα που έχει εξουσιοδοτήσει για την υποβολή της ΕΑΕ 2026 και αποτελεί µέρος του φακέλου τεκµηρίωσης που τηρεί ο φορέας.
Ενημέρωση Ε9 μετά από μεταβίβαση
Εν τω μεταξύ, ακόμη πιο απλή γίνεται η διαδικασία ενημέρωσης του Ε9 μετά από μεταβίβαση, δωρεά ή γονική παροχή ακινήτου. Με δύο νέες αποφάσεις του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, ο Κωδικός Αριθμός Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ) του ακινήτου συμπληρώνεται στο αντίστοιχο πεδίο της Δήλωσης Στοιχείων Ακινήτων (Ε9), με άντλησή του από τη δήλωση που έχει υποβληθεί μέσω της εφαρμογής myPROPERTY (Α. 1201/2026, A. 1203/2026). Η αυτοματοποιημένη συμπλήρωση αφορά όλους τους συμβαλλόμενους και καλύπτει: • μεταβιβάσεις ακινήτων, • δωρεές ακινήτων και • γονικές παροχές ακινήτων. Η νέα λειτουργικότητα μειώνει τις επαναλαμβανόμενες καταχωρίσεις και συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας και της συνέπειας των δεδομένων του Περιουσιολογίου. Στόχος είναι κάθε πληροφορία που είναι ήδη διαθέσιμη στα συστήματα της ΑΑΔΕ να αξιοποιείται, όπου είναι εφικτό, χωρίς να απαιτείται η εκ νέου καταχώρισή της από τον πολίτη.
Παράλληλα, για το θέµα που απασχόλησε έντονα πολλούς κτηνοτρόφους που έµειναν απλήρωτα στα eco-schemes λόγω της µη καταχώρησης βοσκοτόπου, η ΑΑ∆Ε απαντά ότι ο γεωργός ή ο φορέας υποβολής, µετά την ενεργοποίηση της σχετικής δυνατότητας από την ΑΑ∆Ε, υποχρεούται να εισέλθει στην ΕΑΕ και να συµπληρώσει/επικαιροποιήσει ο ίδιος τα αιτήµατα για τις σχετικές παρεµβάσεις και τα οικολογικά σχήµατα σε επίπεδο αγροτεµαχίου. «Ο γεωργός οφείλει να παρακολουθεί τις σχετικές ανακοινώσεις, τα δελτία τύπου και τις οδηγίες της ΑΑ∆Ε και να ενηµερώνεται για τις διαθέσιµες λειτουργικότητες και τις προθεσµίες που αφορούν την ΕΑΕ», σηµειώνει χαρακτηριστικά.
Για τα µισθωµένα χωράφια, η ΑΑ∆Ε διευκρινίζει ότι το χειρόγραφο µισθωτήριο δεν χρειάζεται να φέρει θεώρηση γνησίου υπογραφής. Αυτό, όµως, δεν σηµαίνει ότι οποιοδήποτε έγγραφο γίνεται αυτόµατα αποδεκτό: πρέπει να περιλαµβάνει τα βασικά στοιχεία της µίσθωσης και να αντιστοιχεί στην έκταση που δηλώνεται. Αντίστοιχα, ένα λάθος ή µια διαφορετική αναγραφή στο Ε9 δεν αντιµετωπίζεται µε τον ίδιο τρόπο σε όλες τις περιπτώσεις, ενώ για τα ιδιόκτητα αγροτεµάχια ο παραγωγός καλείται να διορθώσει τις αποκλίσεις πριν από την οριστικοποίηση.
Επιπλέον, η ΑΑ∆Ε ξεκαθαρίζει ότι η πραγµατικά καλλιεργούµενη έκταση είναι αυτή που πρέπει να αποτυπώνεται στην ΕΑΕ, ακόµη και όταν τα όριά της δεν συµπίπτουν απόλυτα µε τα όρια ενός ΚΑΕΚ.
Ερωταπαντήσεις ΑΑΔΕ επιταχύνουν το ΟΣΔΕ ενόψει της προκαταβολής
Λύσεις σε λεπτά ζητήµατα που έχουν προκύψει µε τις αιτήσεις ΟΣ∆Ε 2026 και έχουν να κάνουν µεταξύ άλλων µε χειρόγραφα µισθωτήρια, την έκδοση τιµολογίων στα eco-schemes, το monitoring, τα πρόδηλα σφάλµατα, τη χρήση γης και τις ευθύνες των ΚΥ∆, επιχειρεί να δώσει η ΑΑ∆Ε µε έγγραφο 70 ερωταπαντήσεων, ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία των δηλώσεων. Παρακάτω φιλοξενούνται οι κυριότερες εξ αυτών:
- Ποια ελάχιστα στοιχεία πρέπει να φέρει ένα «χειρόγραφο» µισθωτήριο (συµβαλλόµενοι, ηµεροµηνία κατάρτισης, αγροτεµάχια, διάρκεια, µίσθωµα, υπογραφές); Απαιτείται θεώρηση γνησίου υπογραφής;
Ο φορέας υποχρεούται να ελέγχει τα ελάχιστα τυπικά στοιχεία που απαιτεί η Απόφαση Α. 1161/2026 του ∆ιοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής ∆ηµοσίων Εσόδων (ΑΑ∆Ε): ταυτοποίηση συµβαλλοµένων, ηµεροµηνία, υπογραφές, διάρκεια, µίσθωµα και επαρκή περιγραφή του µισθίου. ∆εν απαιτείται τα προσκοµιζόµενα µισθωτήρια να φέρουν θεώρηση γνησίου υπογραφής. Η εξακρίβωση της γνησιότητας των υπογραφών δεν αποτελεί αντικείµενο ελέγχου του φορέα, εκτός εάν προκύπτει προδήλως ότι το έγγραφο είναι αβάσιµο ή ανακριβές ή ο φορέας γνωρίζει ότι το έγγραφο είναι ψευδές.
- Όταν ο παραγωγός προσκοµίζει ιδιωτικό χειρόγραφο µισθωτήριο, στο οποίο οι υπογραφές εκµισθωτή και µισθωτή δεν έχουν θεωρηθεί για το γνήσιο της υπογραφής, µπορεί ο φορέας υποβολής να θεωρηθεί συνυπεύθυνος εάν το µισθωτήριο αποδειχθεί ανακριβές ή πλαστό;
Όχι, η µη θεώρηση του γνησίου της υπογραφής δεν καθιστά από µόνη της τον φορέα υποβολής συνυπεύθυνο για την ακρίβεια ή τη γνησιότητα του µισθωτηρίου. Ο φορέας υποβολής ελέγχει την ύπαρξη των ελάχιστων στοιχείων του µισθωτηρίου (βλ. ανωτέρω Ερώτηµα 22) και καταχωρεί τα στοιχεία που δηλώνει ο παραγωγός. Η ευθύνη για την ακρίβεια και τη γνησιότητα του µισθωτηρίου βαρύνει τον παραγωγό. Ο φορέας υποβολής φέρει ευθύνη µόνο εάν προχώρησε σε καταχώριση µισθωτηρίου που δεν διαθέτει τα ελάχιστα απαιτούµενα στοιχεία ή είναι προδήλως ανακριβές, αβάσιµο ή αναντίστοιχο προς το σκοπό προς τον οποίο προσκοµίσθηκε (π.χ. έλλειψη υπογραφών, κενές σελίδες) ή ο φορέας τελούσε σε γνώση.
- Συγκεκριµένες περιπτώσεις µισθωτηρίων. Θεωρείται προδήλως ανακριβές µισθωτήριο, ώστε να επιβάλλεται αποχή από την οριστικοποίηση: (α) µισθωτήριο µε µηδενικό µίσθωµα (δωρεάν παραχώρηση) µεταξύ µη συγγενών·(β) µισθωτήριο µε ασυνήθιστα χαµηλό µίσθωµα·(γ) µισθωτήριο ετήσιας διάρκειας·(δ) ηλεκτρονικό µισθωτήριο άνω των εννέα ετών χωρίς συµβολαιογραφική πράξη· (ε) αγροτεµάχιο σε µεγάλη απόσταση από την έδρα της εκµετάλλευσης· (στ) µισθωτήριο τυπικά πλήρες αλλά µε έκταση διαφορετική από το ψηφιοποιηµένο αγροτεµάχιο (ζ) αποκλίσεις του Ε9 µε τη δήλωση ΟΣ∆Ε ως προς τα τοπωνύµια ή την δήλωση χρήσης γης (π.χ. στο ΟΣ∆Ε ελαιώνας, στο Ε9 το αγροτεµάχιο αναφέρεται ως αροτραία). (η) Κτηνοτροφικό Μητρώο που περιέχει την ετήσια υποχρεωτική απογραφή, η οποία συµφωνεί µε τα στοιχεία της Κτηνιατρικής Βάσης ∆εδοµένων αλλά δεν είναι ορθά ενηµερωµένο ως προς τις εισόδους – εξόδους ζώων στην εκµετάλλευση;
Πρόδηλη ανακρίβεια είναι η αναντιστοιχία που προκύπτει άµεσα και αντικειµενικά από τα στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση του φορέα υποβολής της αίτησης κατά τον χρόνο της υποβολής/οριστικοποίησης, χωρίς να απαιτείται ειδική έρευνα ιδιοκτησίας, έλεγχος γνησιότητας ή αυτοτελής επαλήθευση άλλης δηµόσιας βάσης. Οι περιπτώσεις (α) έως (δ) και (ζ) δεν αποτελούν αφ’ εαυτές περιπτώσεις πρόδηλης ανακρίβειας. Ως προς την περίπτωση (ε), η απόσταση αφ’ εαυτής δεν συνιστά πρόδηλη ανακρίβεια. Ωστόσο, υπό προϋποθέσεις θα µπορούσε να αποτελεί περίπτωση πρόδηλης ανακρίβειας. Εάν π.χ. κτηνοτρόφος µε έδρα την Λάρισα δηλώνει µίσθωση ιδιωτικού βοσκοτόπου στη Νάξο, ο φορέας υποβολής υποχρεούται να ελέγξει εάν ο κτηνοτρόφος έχει οργανώσει την επαγγελµατική του δραστηριότητα µε τρόπο που µπορεί να την ασκεί αποτελεσµατικά σε τέτοια απόσταση από την έδρα του. Ο φορέας µπορεί να ζητήσει διευκρινίσεις από τον γεωργό και, µε βάση τα στοιχεία που θα τεθούν υπόψη του, υποχρεούται να αρνηθεί την καταχώρηση των συγκεκριµένων δεδοµένων στην αίτηση, εφόσον αποκτήσει τη βεβαιότητα ότι τα δεδοµένα αυτά δεν είναι ακριβή. Στην περίπτωση (ζ) ο έλεγχος γίνεται ως προς την έκταση και το ποσοστό ιδιοκτησίας. Τα τοπωνύµια δεν είναι αξιόπιστα και η χρήση γης ελέγχεται µόνο µε τεχνικές παρακολούθησης γης (AMS). Οι περιπτώσεις (στ), εµπίπτουν ευθέως στο άρθρο 3 παρ. 2 περ. ε) υποπερ. εβ) iv) της Α1161/2026 (συµφωνία καταχωριζόµενων στοιχείων µε τα δικαιολογητικά) και ο φορέας υποχρεούται να την ελέγξει. Η περίπτωση (η) δεν σηµαίνει κατ’ ανάγκη ότι το δικαιολογητικό είναι προδήλως ανακριβές ή ότι δεν αποδεικνύεται το ζωικό κεφάλαιο. Η ενηµέρωση των µεταβολών αποτελεί υποχρέωση του κτηνοτρόφου.
- ∆ικαιολογητικά χρήσης γης. Ποια στοιχεία πρέπει να προσκοµίζει ο γεωργός —και ποια οφείλει να ζητεί ο φορέας υποβολής για αγρανάπαυση, κοφτολίβαδο και καλλιεργητική φροντίδα δέντρων, ώστε ο έλεγχός να µη θεωρηθεί ελλιπής;
Τα προβλεπόµενα στην Απόφαση ΑΑ∆Ε Α. 1161/2026 και την Εγκύκλιο Ε. 2045/4-8- 2026, ορισµοί σελ. 7 και παρεµβάσεις «4 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΙΜΑ, ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΛΗ ∆ΙΑΒΙΩΣΗ ΤΩΝ ΖΩΩΝ (ECOSCHEME)» αναφορικά µε την ΕΑΕ 2026. Οι υποχρεώσεις των παραγωγών είναι οι συνήθεις της άσκησης αγροτικής δραστηριότητας και οι επιµέρους όταν πρόκειται για συµµετοχή σε Οικολογικά Σχήµατα, Μέτρα ΠΑΑ κλπ. Επίσης, θα πρέπει να γίνονται οι απαραίτητες διορθώσεις σύµφωνα µε τα αποτελέσµατα του Συστήµατος Παρακολούθησης Εκτάσεων.
- Χρόνος έκδοσης τιµολογίων οικολογικών σχηµάτων. Τα τιµολόγια για τα Σχέδια Περιβαλλοντικής ∆ιαχείρισης (ΣΠ∆) και εφαρµογών πρέπει να αναρτηθούν έως 31/10/2026, ενώ κατά το ΦΕΚ πρέπει να εκδοθούν µετά την ολοκλήρωση της ΕΑΕ, η οποία θα είναι ακόµη σε εξέλιξη. Ποια ευθύνη φέρει ο Φορέας αν τελικά εκδοθούν µετά τις 31/10/2026;
Σύµφωνα µε τα οριζόµενα στην Εγκύκλιο 2045/2026, το τιµολόγιο του τεχνικού συµβούλου πρέπει να έχει ηµεροµηνία έκδοσης από 1/11 του έτους ν-1 έως 31/10 του έτους ν, µε αναφορά σε ποια ΕΑΕ αφορά η σύνταξη του ΣΠ∆ και αφορά τις καλλιέργειες που δηλώνονται στην ΕΑΕ από το έτος v-1 έως το φθινόπωρο του ν. ∆εδοµένου ότι οι καλλιέργειες που δηλώνονται στην ΕΑΕ 2026 έχουν ήδη ολοκληρωθεί, το ΣΠ∆ θα έπρεπε ήδη να είναι συµπληρωµένο και να παρακολουθείται. ∆εν απαιτείται δηλαδή η οριστικοποίηση της ΕΑΕ.
- Στην περίπτωση χρήσης αγροτεµαχίου που ανήκει στο δηµόσιο (∆ηµόσιες Γαίες) και του άρθρου 100 του νόµου 5302/2026, ποια έγγραφα υποχρεούται ο φορέας υποβολής στο πλαίσιο της 13 δέουσας επιµέλειας να ζητά και να τηρεί στον φάκελο τεκµηρίωσης προς απόδειξη νόµιµης δήλωσης του αγροτεµαχίου από πλευράς παραγωγού;
Στην περίπτωση των αγροτεµαχίων που εµπίπτουν στη διάταξη του άρθρου 100 του ν. 5302/2026 απαιτείται κάθε αποδεικτικό έγγραφο που τεκµηριώνει τη νόµιµη κατοχή του αγροτεµαχίου από τον γεωργό, και εφόσον αυτό δεν είναι διαθέσιµο, κατ’ ελάχιστον Υπεύθυνη ∆ήλωση του παραγωγού µέσω gov.gr ή µε θεωρηµένο το γνήσιο της υπογραφής του (θα δηµοσιευθεί σχετικό υπόδειγµα).
- Κριτήρια του «πρόδηλου». Με ποια κριτήρια µια ανακρίβεια ή αναντιστοιχία είναι «πρόδηλη»; Κρίνεται µόνο από όσα φαίνονται στα ίδια τα έγγραφα και στην πλατφόρµα ή και από ασυµβατότητες που θα προέκυπταν µόνο µετά από διασταύρωση;
Ο φορέας υποβολής οφείλει να ελέγχει οποιαδήποτε αναντιστοιχία προκύπτει άµεσα και αντικειµενικά από τα στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεσή του κατά τον χρόνο της υποβολής/οριστικοποίησης, χωρίς να απαιτείται ειδική έρευνα ιδιοκτησίας, έλεγχος γνησιότητας ή αυτοτελής επαλήθευση άλλης δηµόσιας βάσης.
- Eκκρεµότητες Κτηµατολογίου. Πώς αντιµετωπίζονται οι εξής περιπτώσεις: α) µη ολοκληρωµένη κτηµατογράφηση, β) εκκρεµείς ενστάσεις κυριότητας ή ορίων (ιδίως βοσκότοποι µε διαφορές πολιτών–∆ηµοσίου), γ) ακίνητα «αγνώστου ιδιοκτήτη» που διεκδικούνται, δ) αγοραπωλησίες ή αποδοχές κληρονοµιάς που δεν έχουν ακόµη καταχωριστεί; Γίνονται δεκτοί ως εναλλακτική τεκµηρίωση τίτλοι, τοπογραφικά, ενστάσεις και τα δικαιολογητικά που έχουν κατατεθεί στο Κτηµατολόγιο;
Εάν κατά την υποβολή υπάρχει προειδοποίηση ή σφάλµα ότι ο ΚΑΕΚ δεν αντιστοιχεί στον φερόµενο ως ιδιοκτήτη της έκτασης και το αγροτεµάχιο δηλώνεται ως ιδιόκτητο, ο γεωργός πρέπει να τεκµηριώσει το λόγο που δεν φαίνεται ως ιδιοκτήτης, επιλέγοντας τον αντίστοιχο λόγο εξαίρεσης µέσα από τον σχετικό κατάλογο της εφαρµογής. Στον φορέα υποβολής θα πρέπει να προσκοµίζονται τα έγγραφα που τεκµηριώνουν τον σχετικό λόγο εξαίρεσης ή κατ΄ελάχιστον σχετική υπεύθυνη δήλωση του γεωργού µέσω gov.gr ή µε θεώρηση γνησίου της υπογραφής του, όπου θα προσδιορίζεται ο λόγος της εξαίρεσης και θα δηλώνεται ότι τα σχετικά έγγραφα τηρούνται στο αρχείο του γεωργού και είναι διαθέσιµα σε περίπτωση ελέγχου. Εάν δεν υπάρχει λόγος εξαίρεσης, τότε δεν δύναται να καταχωρηθεί ΚΑΕΚ που δεν επιβεβαιώνεται από το Κτηµατολόγιο.
- Αποκλίσεις Ε9 – ΕΑΕ. Αποκλίσεις τοπωνυµίων ή χρήσης γης (π.χ. ελαιώνας στην ΕΑΕ, αροτραία στο Ε9) συνιστούν «πρόδηλη ασυµβατότητα» ή αφορούν την ουσιαστική επιλεξιµότητα;
Για οποιεσδήποτε αποκλίσεις διαπιστώνονται στο Ε9, στις περιπτώσεις που πρόκειται για ιδιόκτητα αγροτεµάχια, πρέπει να ενηµερώνεται ο παραγωγός ώστε να τα διορθώσει στο Ε9. Ο φορέας απέχει από την οριστικοποίηση όσο η απόκλιση δεν έχει αρθεί. Για τα µισθωµένα, δεν υπάρχει η ίδια απαίτηση. Σε κάθε περίπτωση η περιφερειακή ενότητα ψηφιοποίησης του αγροτεµαχίου θα πρέπει να συµπίπτει µε την αντίστοιχη που έχει δηλωθεί στο Ε9.
- Ένα ΑΤΑΚ – δύο ΚΑΕΚ. Όταν ενοικιαζόµενο αγροτεµάχιο µε ένα ΑΤΑΚ οριοθετείται σε περιοχή µε δύο ΚΑΕΚ, δεν µπορούµε να γνωρίζουµε αν το δεύτερο ΚΑΕΚ ανήκει στον ίδιο εκµισθωτή και ο γεωργός επιµένει στην οριστικοποίηση — ποια είναι η ενδεδειγµένη ενέργεια και ποια η ευθύνη του φορέα υποβολής σε περίπτωση άρνησης ή, αντιστρόφως, οριστικοποίησης;
Για όλα τα δηλωµένα ΚΑΕΚ παρέχεται εντός της εφαρµογής myAGRO πληροφορία εάν ανήκουν στον ιδιοκτήτη-εκµισθωτή που δηλώνεται. Εάν προκύπτει κάποιος νόµιµος λόγος εξαίρεσης ΚΑΕΚ, αυτή δύναται να δηλώνεται βάσει των σχετικών επιλογών. Ως προς, δε, τα απαιτούµενα δικαιολογητικά, ισχύουν τα αναφερόµενα επί του Ερωτήµατος 38.
- Παρεµβάσεις χωρίς αγροτεµάχια βοσκοτόπου. Πώς συµπληρώνονται τα αιτήµατα παρεµβάσεων και οικολογικών σχηµάτων όταν απουσιάζουν από την ΕΑΕ τα αγροτεµάχια βοσκοτόπων;
Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες τα αγροτεµάχια βοσκοτόπων είναι αποτέλεσµα της κατανοµής δηµόσιου επιλέξιµου βοσκοτόπου, ο γεωργός ή ο φορέας υποβολής, µετά την ενεργοποίηση της σχετικής δυνατότητας από την ΑΑ∆Ε, υποχρεούται να εισέλθει στην ΕΑΕ και να συµπληρώσει/επικαιροποιήσει ο ίδιος τα αιτήµατα για τις σχετικές παρεµβάσεις και τα οικολογικά σχήµατα σε επίπεδο αγροτεµαχίου. Οι ηµεροµηνίες τροποποίησης της ΕΑΕ καταγράφονται στο άρθρο 7 της Απόφασης Α.1161/2026 του ∆ιοικητή της ΑΑ∆Ε. Ο γεωργός οφείλει να παρακολουθεί τις σχετικές ανακοινώσεις, τα δελτία τύπου και τις οδηγίες της ΑΑ∆Ε και να ενηµερώνεται για τις διαθέσιµες λειτουργικότητες και τις προθεσµίες που αφορούν την ΕΑΕ.
- Τι ισχύει για αγροτεµάχια τα οποία εµφανίζονται στα διαθέσιµα χαρτογραφικά ή κτηµατολογικά στοιχεία ως δηµόσια, αλλά ο παραγωγός προσκοµίζει µισθωτήριο και δηλώνει ότι καταβάλλει µίσθωµα σε φυσικό πρόσωπο που παρουσιάζεται ως ιδιοκτήτης; Εάν το αγροτεµάχιο δηλωθεί στην ΕΑΕ, θεωρείται συνυπεύθυνος ο φορέας υποβολής; Οφείλει να αρνηθεί την καταχώρισή του ή να ζητήσει πρόσθετα αποδεικτικά νόµιµης κατοχής και, εάν ναι, ποια;
Εάν προκύπτει κάποιος νόµιµος λόγος εξαίρεσης ΚΑΕΚ του ιδιοκτήτη, µπορεί να δηλώνεται στο myAGRO βάσει των σχετικών επιλογών, οπότε, αναφορικά µε τα απαιτούµενα δικαιολογητικά που τηρούνται στον φάκελο τεκµηρίωσης, ισχύουν τα αναφερόµενα επί του Ερωτήµατος 38. Εάν δεν υπάρχει λόγος εξαίρεσης, τότε δεν δύναται να καταχωρηθεί ΚΑΕΚ που δεν επιβεβαιώνεται από το Κτηµατολόγιο.
- Όσον αφορά την σχεδίαση των αγροτεµάχιων χρειάζεται να προσκοµίζονται τοπογραφικά ή αποσπάσµατα χαρτών των ΚΑΕΚ για να γίνεται η σχεδίαση ή αρκεί η υπόδειξη στον χάρτη από τον παραγωγό;
Στην ΕΑΕ πρέπει να δηλώνονται τα αγρονοµικά όρια της καλλιέργειας. Η σχεδίαση των αγροτεµαχίων πραγµατοποιείται µε βάση τα στοιχεία και τις υποδείξεις του παραγωγού. Ο φορέας υποβολής δεν ευθύνεται για τη θέση ή τα όρια του αγροτεµαχίου που υποδεικνύονται από τον παραγωγό, εκτός εάν προκύπτει πρόδηλη αναντιστοιχία µε τα διαθέσιµα στοιχεία. Στην περίπτωση που δεν προκύπτει ο ιδιοκτήτης που δηλώνει ο παραγωγός, θα πρέπει να προκύπτει κάποιος νόµιµος λόγος εξαίρεσης του ΚΑΕΚ του ιδιοκτήτη και τότε µπορεί να δηλώνεται στο myAGRO βάσει των σχετικών επιλογών. Εάν δεν υπάρχει λόγος εξαίρεσης τότε δεν δύναται να καταχωρηθεί ΚΑΕΚ που δεν επιβεβαιώνεται από το Κτηµατολόγιο.
- Όσον αφορά τα ΚΑΕΚ, σε πολλές περιοχές είναι προσωρινά και δεν υπάρχει αντιστοιχία µε τα τοπογραφικά του παραγωγού. Όταν ο παραγωγός προσκοµίζει απόσπασµα θέασης µε συντεταγµένες ή τοπογραφικό διάγραµµα θα πρέπει να το δεχτούµε έναντι των ορίων του κτηµατολογίου από το ΚΑΕΚ ή όχι;
Η καταχώρηση ΚΑΕΚ είναι υποχρεωτική µόνο στις περιοχές όπου υπάρχει λειτουργούν Κτηµατολόγιο. Στις λοιπές είναι προαιρετική. Στην αίτηση πρέπει να ψηφιοποιείται η πραγµατικά καλλιεργούµενη έκταση. Το ανεκτό ποσοστό επικάλυψης σε σχέση µε το Κτηµατολόγιο έχει οριστεί σε 55%. Εάν ο γεωργός έχει υποβάλλει ένσταση στο Κτηµατολόγιο σχετικά µε τα όρια της ιδιοκτησίας του, µπορεί να επιλέξει το σχετικό λόγο («ένσταση στο κτµηµατολόγιο») από τον κατάλογο που του προσφέρει η εφαρµογή myAGRO.
- Σε περιπτώσεις που υπάρχουν καλλιεργούµενα αγροτεµάχια που φαινόντουσαν ως δασικά και έχουν χαρακτηριστεί ως δηµόσιες γαίες: Οι ιδιοκτήτες που κατέχουν αυτές τις εκτάσεις, µε οποιοδήποτε τρόπο (π.χ. συµβολαιογραφική πράξη, αγορά, παραχώρηση χρήσης γης κλπ.), θα δηλώσουν κατά περίπτωση ως ιδιόκτητο ή µισθωµένο το αγροτεµάχιο µε χρήση του ΚΑΕΚ και αιτιολογία µη ταυτοποίησης «Χρήση αγροτεµαχίου που ανήκει στο ∆ηµόσιο»; Πως θα ελεγχθούν αυτά τα τεµάχια για να πληρωθούν; Έχει συνυπευθυνότητα ο φορέας υποβολής αν δεν πληρωθούν αυτές οι εκτάσεις ή αν καταλογιστούν κυρώσεις ή αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά;
Τα αγροτεµάχια στην περίπτωση αυτή θα δηλωθούν ως εξαίρεση µε λόγο: «Χρήση αγροτεµαχίου µε εµφανιζόµενο ΚΑΕΚ δηµοσίου». Ο φορέας υποβολής υποχρεούται να ελέγχει την ύπαρξη των προβλεπόµενων δικαιολογητικών ή να ζητά σχετική Υπεύθυνη ∆ήλωση και να µην οριστικοποιεί την ΕΑΕ όταν προκύπτει πρόδηλη αναντιστοιχία ή ανακρίβεια (πχ παραχωρητήριο ή µισθωτήριο που αφορά άλλη έκταση από τη δηλούµενη). Η τυχόν µη πληρωµή της ενίσχυσης ή η µεταγενέστερη διαπίστωση µη επιλεξιµότητας της έκτασης δεν θεµελιώνουν, αφ’ εαυτών, ευθύνη του φορέα υποβολής.
- Παραγωγός υποδεικνύει στον φορέα υποβολής την πραγµατικά καλλιεργούµενη έκταση και κατά την ψηφιοποίηση του αγρού διαπιστώνεται ότι αυτή εισέρχεται σε γειτονικό ΚΑΕΚ. Θεωρείται ότι έχει εκπληρώσει την υποχρέωση δέουσας επιµέλειας; Ποια ακριβώς διαδικασία πρέπει να ακολουθήσει ο φορέας υποβολής
Στην ΕΑΕ πρέπει να δηλώνονται τα πραγµατικά αγρονοµικά όρια της καλλιέργειας, όπως υποδεικνύονται από τον παραγωγό και προκύπτουν από τα προσκοµιζόµενα στοιχεία νόµιµης κατοχής και χρήσης. Ζητούµενο είναι να ψηφιοποιείται η πραγµατικά χρησιµοποιούµενη έκταση από τον παραγωγό, ακόµα κι αν τα όρια της ψηφιοποίησης δεν ταυτίζονται µε αυτά των δηλούµενων ΚΑΕΚ. Ο φορέας υποβολής οφείλει να ελέγχει τη συµφωνία των δηλούµενων στοιχείων µε τα προσκοµιζόµενα δικαιολογητικά και να µην οριστικοποιεί την ΕΑΕ όταν προκύπτει πρόδηλη αναντιστοιχία ή ανακρίβεια. Η τυχόν απόκλιση µεταξύ της ψηφιοποιηµένης έκτασης και των ορίων ενός ή περισσότερων ΚΑΕΚ, καθώς και η µη επίτευξη του απαιτούµενου ποσοστού επικάλυψης, δεν συνεπάγονται αφ’ εαυτών παράβαση του φορέα υποβολής, εφόσον έχουν τηρηθεί οι υποχρεώσεις δέουσας επιµέλειας και τα σχετικά στοιχεία τηρούνται στον φάκελο τεκµηρίωσης.
- Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες, κατά την υποβολή της ΕΑΕ 2026, προκύπτει πρόβληµα ή ασυµφωνία στα στοιχεία του Κτηµατολογίου, ποια συγκεκριµένα δικαιολογητικά πρέπει να προσκοµίζει ο γεωργός και να τηρεί ο φορέας υποβολής στον φάκελο της δήλωσης, ώστε να αποδεικνύεται το δικαίωµα χρήσης ή κατοχής του αγροτεµαχίου; Ειδικότερα, ποια δικαιολογητικά θεωρούνται αποδεκτά για κάθε µία από τις 17 πιθανές επιλογές που δίνει η ΕΑΕ2026 όπως:
- Αγορά Ακινήτου,
- Κληρονοµιά,
- ∆ωρεά/Γονική παροχή,
- Επικαρπωτής,
- Ανταλλαγή,
- Υπενοικίαση,
- Κοινωνία κληρονόµων,
- Αναγκαστικός Συνεταιρισµός,
- ∆ιαχειριστής έκτασης,
- Χρήση αγροτεµαχίου που ανήκει στο δηµόσιο (∆ηµόσιες Γαίες),
- Μη ολοκλήρωση αναδασµού,
- Κτηµατολογική αγωγή,
- Ένσταση στο κτηµατολόγιο,
- ∆ιεκδίκηση ακινήτου µέσω χρησικτησίας,
- Το ακίνητο εµφανίζεται ως αγνώστου ιδιοκτήτη στο κτηµατολόγιο ή δεν έχει δηλωθεί στο κτηµατολόγιο από τον ιδιοκτήτη
- Πώληση µετά τις 31/05/2026 20
- ∆ιαφορετική αποτύπωση στο εποικιστικό αρχείο.
Στον φορέα υποβολής θα πρέπει να προσκοµίζονται τα έγγραφα που τεκµηριώνουν τους ως άνω λόγους ή κατ΄ελάχιστον σχετική υπεύθυνη δήλωση του γεωργού µέσω gov.gr ή µε θεώρηση γνησίου της υπογραφής του, όπου θα προσδιορίζεται η κατηγορία στην οποία εµπίπτει και θα δηλώνεται ότι τα σχετικά έγγραφα τηρούνται στο αρχείο του γεωργού και είναι στη διάθεση οιουδήποτε στο πλαίσιο ελέγχου. Τα δικαιολογητικά θα δηµοσιευθούν σε επικείµενη απόφαση της ΑΑ∆Ε.
∆ιευκρινίζεται ότι όλα τα αγροτεµάχια, για τα οποία δηλώνεται ένας από τους ανωτέρω λόγους µη ταυτοποίησης ΚΑΕΚ, συµπεριλαµβάνονται στην πληρωµή προκαταβολής και πρώτης πληρωµής ∆εκεµβρίου, µετά τη διενέργεια και των λοιπών απαιτούµενων ελέγχων για την καταβολή της ενίσχυσης. Η ΑΑ∆Ε θα ελέγξει την ακρίβεια των δηλούµενων λόγων µη ταυτοποίησης µε βάση τις προβλεπόµενες διαδικασίες και θα προβεί στις απαιτούµενες ενέργειες µε βάση το ισχύον θεσµικό πλαίσιο.
- Άδεια λειτουργίας κτηνοτροφικής εκµετάλλευσης. Η έλλειψη άδειας λειτουργίας —συνήθης στην πράξη— επηρεάζει την επιλεξιµότητα ή τον έλεγχο;
Η έλλειψη άδειας λειτουργίας δεν επηρεάζει αφ’ εαυτής την ΕΑΕ. Κριτήριο είναι αν είναι ενεργός ο κωδικός κτηνοτροφικής εκµετάλλευσης (EL) του κτηνοτρόφου στο Ολοκληρωµένο Πληροφοριακό Σύστηµα Κτηνιατρικής (ΟΠΣΚ) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων.
- Υπόδειγµα Υπεύθυνης δήλωσης για τις περιπτώσεις αντικειµενικής αδυναµίας ταυτοποίησης ΑΤΑΚ ή/και ΚΑΕΚ
Σε συνέχεια των απαντήσεων που δόθηκαν εχθές, 7/10/2026, στα 70 ερωτήµατα για την ΕΑΕ 2026, προς διευκόλυνση των παραγωγών και των φορέων υποβολής αιτήσεων, διατίθεται υπόδειγµα υπεύθυνης δήλωσης του παραγωγού σχετικά µε την τεκµηρίωση των λόγων εξαίρεσης, στις περιπτώσεις αγροτεµαχίων της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης (ΕΑΕ) έτους 2026, για τα οποία υφίσταται αδυναµία πλήρους ταυτοποίησης της δηλούµενης έκτασης µε έγκυρο Αριθµό Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ) ή/και Κωδικό Αριθµό Εθνικού Κτηµατολογίου (ΚΑΕΚ).
Με τη δήλωση αυτή, ο παραγωγός βεβαιώνει ότι τα στοιχεία που έχουν υποβληθεί για λογαριασµό του στην πλατφόρµα myAGRO, αναφορικά µε τα συγκεκριµένα αγροτεµάχια και τους δηλωθέντες λόγους εξαίρεσης, είναι αληθή, ακριβή και πλήρη και δεσµεύονται ότι:
- ∆ιαθέτουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά που τεκµηριώνουν τον λόγο εξαίρεσης.
- Τηρούν τα δικαιολογητικά στο αρχείο τους και τα προσκοµίζουν όποτε ζητηθούν από τις αρµόδιες αρχές.
- Θα δηλώσουν τα ορθά στοιχεία ΑΤΑΚ ή/και ΚΑΕΚ µόλις αρθεί το σχετικό κώλυµα.
Η υπεύθυνη δήλωση µπορεί να συντάσσεται είτε µέσω gov.gr είτε µε θεώρηση του γνήσιου υπογραφής, υποβάλλεται από τον παραγωγό στον φορέα που έχει εξουσιοδοτήσει για την υποβολή της ΕΑΕ 2026 και αποτελεί µέρος του φακέλου τεκµηρίωσης που τηρεί ο φορέας.

